Drie onlinemarketingtrends voor 2024

We staan niet stil. Integendeel. De wereld evolueert aan een tempo waar Darwin himself stikjaloers zou van worden. Ook op vlak van marketing gaat het met een rotvaart vooruit. De digitale hypes vliegen ons in hongerige hordes van bits en bytes om de oren, en de vraag voor bedrijven blijft: haal je de vliegenmepper boven of laat je je vlotjes meevoeren richting de toekomst?

Om een antwoord te geven op die vraag klauterden we het kraaiennest in en speurden we nauwkeurig de digitale horizon af, op zoek naar de onlinemarketingtrends van 2024.

Hoog tijd om het technologische kaf van het koren te scheiden. En avant!

3D Isometrische Vlakke Vector Conceptuele Illustratie van Nieuwjaar 2024 Digitale Marketingtrends, Sociale Media Campagneplanning

Korter wordt groter: de groei van Short Form Video

Een eerste trend die we uitlichten is een tendens die in de loop van 2023 al een enorme opmars maakte: short form video’s.

Korte video’s lijken aardig op weg om de nieuwe standaard te worden. Platformen zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts hebben in 2023 al veel aandacht getrokken en zullen het komende jaar alleen maar groter worden.

Short form video zal in 2024 de feeds op social media blijven domineren. Een digitale trend die marketeers maar wat graag omarmen, want korte video’s blijken niet alleen een doeltreffende manier te zijn om met de doelgroep te communiceren, ze zijn bovendien relatief goedkoop. Een kleine investering goes a long way.

Volop video dan maar? Not quite, de nobele kunst van het schrijven is nog niet meteen met uitsterven bedreigd. Aangezien veel mensen video's bekijken zonder geluid, blijven bijdehandse bijschriften belangrijk. Staat genoteerd, in the mean time: ready, set, play!

Vectorillustratie van Instagram Reels, TikTok en Youtube Shorts-pictogrammen afgebeeld op smartphone-schermen. Platform voor het delen van korte video's of Short Form Video.

AI: what & why?

Er bestaat geen twijfel over, 2023 zal de geschiedenisboeken in gaan als het jaar waarin het grote publiek kennis kon maken met artificiële intelligentie.

Ook voor de marketingsector bleek AI al snel van onschatbare waarde. Tal van marketeers verwelkomden de evolutie met open armen en lijfden artificiële intelligentie in als hun hoogstpersoonlijke digitale sidekick. En waarom ook niet?

Met de kracht van kunstmatige intelligentie kan beter dan ooit tevoren geanticipeerd worden op de behoeften van de doelgroep. Of het nu gaat om het personaliseren van content, voorspellen van consumentengedrag of optimaliseren van advertentiecampagnes, artificiële intelligentie blijkt dankzij diverse toepassingen uiterst waardevol binnen de sector.

Ook contentcreators als designers en copywriters zullen dit jaar baat hebben bij de technologische ommezwaai. Tools zoals ChatGPT en MidJourney zetten in een mum van tijd prompts om in een bruikbaar basisidee en genereren indien gewenst tientallen alternatieven waarop verder kan worden gebouwd.

Maar wat staat er verder te gebeuren in 2024? Wordt AI de ultieme social media-goeroe die berichten van A tot Z fabriceert?

Wie weet. Voorlopig blijft het vooralsnog een tool, een handig hulpmiddel dat zowel visueel als tekstueel ideeën kan opleveren en een deel van het creatieve marketingproces vergemakkelijkt.

Chatten met AI of artificiële intelligentie technologie. Een vrouw met een laptop chat met een AI-bot en vraagt om de antwoorden die ze wil.

SEO on the socials

Tot voor kort werd social media voornamelijk gebruikt als distributiekanaal en zorgde het voor interactie met het publiek, terwijl SEO, of search engine optimisation, meer gericht was op zoekwoorden en analyses. In werkelijkheid hebben ze meer met elkaar gemeen dan we denken. Veel jonge internetgebruikers gebruiken platformen zoals TikTok vaak als een zoekmachine, een evolutie die de nodige aandacht verdient in de toekomstige digitale strategie van bedrijven.

In 2024 zal SEO een cruciale rol spelen op sociale media en biedt het steeds meer mogelijkheden om in het zoekgedrag van je doelgroep aanwezig te zijn.

Het onderzoeken waard, toch?

Vector afbeelding van smartphone. Zoekbalk op sociale media, winkelen, koopjes

Wil je het digitaal profiel van jouw bedrijf bijschaven en de trends een stapje voor blijven? Neem dan snel contact met ons op.

Professionele communicatie, jouw merk waardig.