In een serie over de customer journey gaan we dieper in op wat het is, wat het voor je bedrijf betekent en hoe jij de customer journey in kaart kan brengen. Laten we van start gaan met het begrip onder de loep te nemen. Wat is de customer journey?

Customer journeys zijn HOTHOTHOT! Het is een reis die wordt afgelegd door iedere klant vooraleer ze een product of dienst aanschaffen. Tijdens het afleggen van dit traject wil de klant zijn einddoel zo vlot mogelijk bereiken, maar af en toe komt hij obstakels tegen. De bedoeling van een customer journey is deze obstakels wegwerken en de klantreis voor iedereen zo vlot mogelijk te maken. Iedere klantreis is verschillend, afhankelijk van het product of de dienst handelt de consument op een bepaalde manier.
 

Wat is customer journey?

De customer journey is een totaalervaring die geleid wordt door individuele behoeften, acties en knelpunten. Het is een weergave van interacties van de klant met een organisatie wanneer hij/zij een dienst of product wil aanschaffen. Met een analyse van deze inzichten kan je opmaken waarom klanten blijven hangen in een bepaalde stap of waarom ze afhaken.

Daarnaast willen we met de customer journey het klantcontact zo goed mogelijk in kaart brengen. Het is uiterst belangrijk dat er interactie is tussen de klant en de organisatie waarbij het zijn dienst of product wil aanschaffen. Maar we moeten als bedrijf ook blij worden van de interactie met onze klant.


 

En wat met jouw customer journey?

Hoe goed ben jij op de hoogte van jouw customer journey? Enkele vragen die kunnen helpen:
  • Heb je duidelijk zicht over hoe een klant in de eerste plaats tot bij jouw product of dienst is terecht gekomen?
  • Heb je een haarscherp beeld van welke stappen een klant zet om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan?
  • Heb je voldoende zicht op het aankoopgedrag van jouw klanten?
  • Weet je wat klanten goed en minder goed vinden bij een bezoek aan jouw bedrijf of website?
  • Je hebt een groot buikgevoel en denkt te weten wat de klanten willen? Maar héél specifiek omschrijven waarom zit er niet echt in?
  • Je weet precies wat A/B testing voor je bedrijf en productaankoop kan betekenen?
  • Je hebt een duidelijk overzicht van het klantgedrag en stuurt hierop dagelijks bij?

Bovenstaande vragen lichten een tip van de sluier van hoe bedrijven die bewust omgaan met customer journeys meer impact weten te generen in de markt. Wil je er alles over te weten komen?
Neem hieronder vrijblijvend contact op en laat je informeren over hoe wij het graag doen.