Maar is het de marketing inspanningen waard?


Instagram, Facebook en Twitter: allemaal online stekken waar Community koninkrijken opgebouwd worden met op de troon influencers die de hashtag scepter zwaaien. Influencer marketing vormt tegenwoordig een echt beladen buzzword. Maar is het gras aan de social media overkant echt groener?

ROI meten?

Het grootste deel van de marketeers ziet Influencer Marketing als een effectieve campagnestrategie. Perfect toch? Hold your horses! De voordelen van Influencer Marketing zijn duidelijk:

  • interactie met volgers
  • verhoogde traffic
  • nog meer authentieke content

De resultaten meten wat onduidelijker. Het vastleggen van het succes van dit soort campagnes - de ROI (Return On Investment) meten - blijft een echte uitdaging.

Influencers: say what?

Influencers zijn personen die online invloed uitoefenen op een bestaande community. Vaak gaat het over nichemarkten zoals kledij, brillen, communicatie,… Ze vormen een online brug tussen jouw product en de doelgroep. 

Denk hierbij niet meteen aan celebraties die in volle glorie shampoo promoten: er bestaan overlappingen maar ook heel wat duidelijke verschillen. Degene die influencers volgen geloven sterk in de expertise van hun voorbeelden. In tegenstelling tot BV’s die keukens promoten, worden influencers gekozen die echt verbonden zijn met de correcte doelgroep

Zelf influencen?

Ga bij de keuze van de correcte influencers dus niet over een nacht ijs. Houd rekening met volgende factoren:

  • Expertise: past de content wel bij deze influencer?
  • Bereik: bereikt je influencer de juiste personen via de correcte kanalen?
  • Persona: sluit de persona van je influencer aan bij die van je doelgroep?
  • Meten is weten: stel duidelijke KPI’s voor je campagne van start gaat

Vlaamse influencers

Advies nodig bij het opzetten van je marketing campagne? 


Contacteer ons op 056 35 85 08​. Tot binnenkort!