Google - is de inleiding nog nodig?


Oké, Google. Wie er nog nooit van gehoord heeft, zoekt het best eens op met een online zoekmachine. Google is de grootste zoekmachine op het internet, goed voor een marktaandeel van maar liefst 90,5%. De site verwerkt een kleine 75.000 zoekresultaten per seconde en gemiddeld googel jij drie à vier dingen per dag. Google is ook heel vaak het pad waarlangs mensen je website ontdekken. Vaak typen zelfs mensen die je website al kennen nog steeds de naam in op Google, in plaats van rechtstreeks te browsen. Bovendien krijgt Google constant updates en worden nieuwe trends zoals voice search steeds belangrijker: hoe future proof is jouw organisatie en hoe ga jij om met de nieuwste ontwikkelingen binnen deze populaire zoekmachine?

Google Assistant en voice search


Het landschap staat niet stil. Vorige week werd Google Assistant geïntroduceerd in België en steeds meer mensen googlen met hun stem in plaats van met hun vingers. Onderzoek van PwC (Prepare for the voice revolution) wijst uit dat 71% liever met voice assistant zaken opzoekt dan hun zoekopdracht uit te typen. 

Dit zorgt er ook voor dat de zogenaamde long tail queries steeds belangrijker worden en kwaliteitsvol zoekverkeer opleveren. Zorg er dus voor dat je website niet enkel gevonden wordt door mensen die “trampolines” opzoeken. Gesproken zoekopdrachten zijn vaak volzinnen in vraagvorm: “waar kan ik kleine trampolines kopen regio Brugge?”. Stem je SEO hier op af! 

Vaak gebruiken mensen ook voice search om zaken “in mijn buurt” te vinden. Dit wordt elk jaar belangrijker en 50% van die zoekopdrachten worden volgens Search Engine Watch dezelfde dag nog geconverteerd in een bezoek aan één van de gevonden winkels! Zorg dus ook zeker dat je website mobile-friendly is en dat er prominent contactinformatie op staat. Mensen gebruiken vaak voice search als ze onderweg zijn, en dan willen ze snel en overzichtelijk de informatie die ze zoeken op hun smartphone kunnen zien.


Hoog scoren in de Googleranking: tips en tricks voor SEO zoekmachineoptimalisatie

Tips om te scoren bij Google met sterke content marketing


Google beloont sites die relevante content brengen en actueel blijven. In onze communicatiestrategie is content marketing, net als bij Google, onontbeerlijk. Google beloont content op basis van drie criteria: frequentie, relevantie en lengte.

Frisse, nuttige content


Stilstaan is achteruitgaan, luidt het. Een site die vaak met nieuwe content komt, scoort bij Google. De blogs moeten uiteraard wel relevant zijn en nuttig voor de lezers. Als je site www.hophoptrampolineshop.be opeens een blogpost schrijft over Godzilla omdat er binnenkort een nieuwe film uitkomt en je graag een graantje wil meepikken van het succes van dit trending zoekwoord, zal dit waarschijnlijk verwarde blikken opleveren bij je bezoekers én bij Google (tenzij je het bijzonder creatief aanpakt). Je moet dus vertrekken vanuit het hoofd van je bezoekers. Maak content die voor hen nuttig is: beantwoord hun vragen, help hen om hun problemen op te lossen. Heb je zelf nog vragen of problemen? Dan helpen wij je trouwens graag. Laat ons iets weten!

A little more conversation


De lengte van je content blijkt ook een belangrijk criterium te zijn. Veel te vaak zijn blogs kort en oppervlakkig en zeggen ze eigenlijk niets. Dit wil absoluut niet zeggen dat je je blog zo lang mogelijk moet rekken. Wat wel beloond wordt, is diepgang. Het Google algoritme verkiest langere content met inhoud boven korte artikels. Backlinko stelt dat de gemiddelde word count van een pagina op de eerste pagina van Google zo’n 1.890 woorden bevat. Je publiek heeft niét, zoals vaak beweerd wordt, de concentratiespan van een goudvis. Mensen hebben graag alle informatie die ze zoeken op één plaats: waarom zou je klikken op “5 ideeën voor vaderdag” als “10 ideeën voor vaderdag” er vlak boven staat? Steek dus gerust tijd in je content. Maar denk eraan: ga voor kwaliteit.

Content marketing: een blog om op te vallen in Google met SEO

Updates: focus op de mobiele ervaring

 

Vroeger gebeurde het vaak dat mensen hun website voltypten met zo vaak mogelijk hetzelfde zoekwoord. Los van het feit dat dat verre van aangenaam om te lezen is, werkt het ook niet meer om Google om de tuin te leiden: sinds hun Hummingbirdprogramma in 2013 wordt Google steeds beter in het begrijpen van content. Dit is uiteraard ook belangrijk om complexe zoekopdrachten en voice commands beter te doorgronden. Nog enkele updates van de afgelopen jaren? In 2014 was er de Pigeonupdate, waardoor Google locatie en afstand begon mee te rekenen en zaken in je buurt voorrang begon te geven. De Fredupdate schuift websites met weinig content en weinig voordeel voor de gebruiker naar achteren. Sinds 2015 is mobile-friendliness heel belangrijk geworden en ten slotte is er nog de Page Speed Update sinds juli vorig jaar: snelle, vlotte websites worden door Google naar boven geduwd. Je merkt het: de focus ligt erop om voor mobiele gebruikers de zoekervaring zo aangenaam en gemakkelijk mogelijk te maken.

Geduld


Alle tips geïntegreerd in je strategie? Dan overgiet je dit alles best met een sausje van geduld. Het duurt een tijdje voordat Google alles indexeert, en SEO is een traag proces. Dit lijkt contra-intuïtief, want we leven in een digitaal tijdperk waar alles steeds vliegensvlug en snel snel snel gaat. Toch is het heel gebruikelijk dat je blog weken of maanden later pas van de grond komt. Bekijk content marketing dus altijd als een investering: je weeft verder aan een net dat steeds groter wordt. Een blog is zéker niet enkel relevant in de uren nadat hij gepost is. Geef alles tijd om te groeien en te bloeien.

Sterke SEO in 2019


Zo, dit waren enkele stappen die je kan nemen om van je website een sterkere speler op het speelveld van Google in 2019 te maken. SEO gaat natuurlijk nog veel dieper dan dit alles - de experts van ons strategisch communicatiebureau zijn er fulltime mee bezig, en het blijft een evoluerend proces. Heb je nog vragen of opmerkingen? Klaar om impact te creëren met een sterk online verhaal? Dan zetten wij onze strategische schouders graag onder jouw project. 

Neem dan gerust contact met ons op via ons contactformulier. Tot dan!

Hoger in Google met effectieve SEO en mobile friendly websites